Meester-leidekker Michael Hornbach richt een dakdekkersbedrijf op. Wilhelm Hornbach breidt het bedrijf van zijn vader uit met een handel in bouwmaterialen en een bedrijf voor gewapend beton. HORNBACH is de eerste in de regio die deze nieuwe bouwtechniek beheerst.
Otmar Hornbach gaat in de herfst twee weken op reis naar de VS om bouwmarkten te bezoeken en contacten te leggen. De 36-jarige is onder de indruk van wat hij daar ziet. Hij komt naar huis met een grote hoeveelheid foto’s, schetsen en aantekeningen in zijn bagage, en met een ambitie: de eerste bouwmarkt met tuincentrum in Europa openen.
HORNBACH start in het Duitse Bornheim met de bouw. Alle arbeidskrachten van de firma werken mee om de hal te vergroten, een ruime toegang te maken en de geplande openingsdatum van 27 september te halen. Ondanks de grote tijdsdruk slaagt het mammoetproject. En zo opent HORNBACH in 1968 de eerste bouwmarkt met tuincentrum in Europa.
Als in mei in Sinsheim de vierde bouw- markt opent, presenteert HORNBACH zich voor het eerst in de kleurencombinatie oranje-magenta. Bontgestreepte vlaggen wapperen boven de parkeerplaats. Nog een première: een dierenafdeling wordt ingericht.
HORNBACH opent in Karlsruhe een vestiging met tot dan toe onvoorstelbare afmetingen. Op een verkoopoppervlakte van 8.000 m2 is voldoende ruimte – onder meer voor 20.000 artikelen van 200 leveranciers, 16.000 rollen behang, 3.000 planten en acht tapijtstellingen. Met zes kassa’s, 200 parkeerplaatsen en een etalage van 100 meter breed is Karlsruhe voorbereid op een toestroom van klanten. De eerste megastore is geboren.
HORNBACH breidt uit naar het buitenland. Even groot als bij de opening in Dresden is de rij klanten in het Oostenrijkse Brunn am Gebirge, als daar op 7 augustus de eerste buitenlandse vestiging van HORNBACH opent. Later komen daar Nederland (1997), Luxemburg (1998), Tsjechië (1998), Zwitser- land (2002), Zweden (2003), Slowakije (2004) en Roemenië (2007) bij.
Met de opening van het filiaal in Göteborg (Zweden) wordt de Drive In in de vestiging geïntegreerd. Voor de klanten betekent dat: naar binnen rijden, inladen, betalen en naar huis rijden. Korte routes bij de aankoop van zware artikelen, eenvoudige procedures voor professionals – dat slaat goed aan.
De handel wordt steeds digitaler. HORNBACH start zijn Onlineshop – eerst in Duitsland. Tegenwoordig beschikken alle HORNBACH-regio’s in het hele concern over een Onlineshop.
De wereldwijde coronapandemie brengt flinke uitdagingen met zich mee. Iedereen is aan huis gekluisterd. En dus slaat heel Europa massaal aan het klussen. Dit zorgt voor files voor de bouw- markt en het ene verkooprecord na het andere.